GROEP 4B
Welkom in groep 4b! Dit jaar bestaat groep 4b uit 22 lieve en gezellige kinderen. Maandag, dinsdag, woensdag is juf Esra er en op woensdag, donderdag en vrijdag juf Sophie. Samen gaan we er dit jaar een heel mooi en leerzaam jaar van maken.

In groep 4b leren wij rekenen t/m 100 door middel van een getallenlijn. Ook leren wij dit schooljaar de tafels van 1 t/m 10. Bij schrijven leren wij de schrijfletters in hoofdletters te schrijven. En met taal zijn wij dit jaar bezig met woordenschat en het zoeken van het zelfstandig naamwoord, lidwoord, werkwoord en bijvoeglijk naamwoord in een zin.

Wij leren ook leuk om te gaan met elkaar in de Kwink lessen, zodat het buitenspelen en het samenwerken goed verloopt. Hoe werken wij in de klas? We beginnen de les met een instructie. Voor de kinderen die moeite hebben met het onderdeel volgt een verlengde instructie. Tijdens het zelfstandig werken zet de leerkracht de timer en het stoplicht in. Binnen de tijd moet de leerlingen klaar zijn met de opdracht. Bij een rood stoplicht werk je zelfstandig en stil, bij een oranje stoplicht mag je fluisterend iets vragen aan je buurman/buurvrouw en bij een groen stoplicht mag je samenwerken.

Wij werken in de klas met een doelenmuur. Hier staan doelen per vakgebied waarop de kinderen kunnen aangeven of ze het doel voldoende beheersen. Is dit niet het geval dan is er bijpassend materiaal in de doelenkast. Als je na de les je werk af hebt, dan kijk je aan welk doel je nog moet werken en ga je hiermee aan de slag. In de klas zijn wij dus ALTIJD bezig met leren.

De belangrijkste regels in de klas zijn: dat we naar elkaar luisteren, we een vinger opsteken als we een vraag hebben, we ons aan de regels van het stoplicht houden en we met respect met elkaar omgaan. We helpen en steunen elkaar waar nodig is. Dit jaar is hiervoor het Zonnetje van de Dag gestart. Aan het begin van de dag trekt de juf een naam van een kind. Niemand weet wie het is dus iedereen doet zijn best want wie weet ben jij het zonnetje vandaag. Aan het eind van de dag kijken we of het zonnetje een goede dag heeft gehad. Na 20 goede dagen gaan we iets leuks doen met elkaar.

We hebben op donderdag en vrijdag gym en op woensdag (de laatste 20 weken van het schooljaar) hebben we zwemles.

Ik ben Esra Yalçin-Saral en woon in het mooie Rotterdam-Zuid, waar ik ook ben geboren en getogen. Na mijn studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam heb ik een tijdje gewerkt bij een bank. Ik ben achttien jaar getrouwd en samen met mijn man hebben we drie kinderen. Ze zijn 15, 13 en 10 jaar. Na de geboorte van ons tweede kind heb ik besloten om te stoppen met werken en de zorg van de kinderen op mij te nemen. Ik was jaren actief op de basisschool van mijn kinderen, onder andere als leesmoeder en klassenouder. Nu mijn kinderen wat groter zijn, wilde ik weer aan de slag in een vak wat mij erg boeit. Ik heb onlangs de deeltijd Pabo afgerond en sta sinds vorig schooljaar voor de klas in groep 4. Ik hou van koken, lezen en uiteraard tijd doorbrengen met mijn gezin.

Ik ben Sophie Defaix en ik woon nu bijna 10 jaar in Rotterdam. Ik ben 2e jaars zij-instromer, wat inhoudt dat ik in twee jaar mijn lesbevoegdheid haal, terwijl ik al bijna fulltime voor de klas sta. Naast de Wissel, waar ik drie dagen per week werk, loop ik ook nog één dag stage op een andere school in Rotterdam en ga ik één dag naar de Thomas More Hogeschool. In mijn vrije tijd houd ik van koken, wandelen en een drankje doen met vrienden. Ook vind ik het leuk om een wedstrijdje te padellen of tennissen. Verder geniet ik in de vakanties enorm van het lezen van een boek en het spelen van spelletjes.