“Rekenen is nu mijn leukste vak juf!”

Hiermee is mijn hoofddoel bereikt. Iets waar je plezier aan beleeft, lukt beter.

Met oprechte, individuele aandacht, ludieke werkvormen en een scheutje humor dansen de leerlingen al snel naar het RT-moment. Op basisschool De Wissel begeleid ik, Anke Breur - remedial teacher, de kinderen van groep 2 t/m 6, voornamelijk in rekenen. Ik heb op die manier goed zicht op de leerdoelen van de gehele schoolperiode om ook preventief te werk te gaan. Aanpakken bij de basis!

Gebruik jouw talent!

Ergens (even) niet goed in zijn, is totaal geen issue. We starten met de focus op wat de leerling wél goed kan en hoe je dit talent in kunt zetten bij wat je moeilijk vindt. Is bijvoorbeeld (reken)taal niet je sterkste kant, maar ben je gek op tekenen? Eerst tekenen, dan rekenen! Je leert verhaalsommen snel en goed uit te tekenen, zodat meteen het inzicht volgt om het op te lossen. Zo hoeft een leerling niet meer of harder te leren, maar alleen slimmer! Met gebruik van je talent.

Ludieke momenten.

Iets grappigs, dat je met plezier beleeft, onthoud je beter. De sommen darten, een ‘cito-speurtocht’ op de gang met plattegrond of een grote kolonie (plastic) mieren op het gras bij een splitsopdracht: leren is leuk! Ook door veel zelf te ontdekken, begrijp je het beter. "Juf kijk! Ik kan de hoofdletter 2 schrijven" Succesmomenten worden gevierd met complimenten, waardoor zelfs met verbeteren van foutjes het trotse gevoel overheerst om mee verder te komen.

Met elkaar voor elkaar!

Samen met de leerkracht bespreek ik aan welke doelen er gewerkt wordt en met welke leerlingen. Ook houd ik de overige rekendomeinen in de gaten. Ik haal de leerlingen individueel of in kleine groepjes, gemiddeld 1x per week, uit de klas om in het RT-lokaal te werken aan die succesmomentjes. Naast het beeldend maken met veel materiaal en ludieke momenten, werk ik top-down. Dit betekent dat ik zorg dat de leerling eerst het geheel/totaalplaatje overziet en dat we erna pas inzoomen op een onderdeeltje. Bijvoorbeeld bij klok niet ‘als de wijzer beneden staat is het half’, maar samen ontdekken waarom een klok is bedacht, wat iedere wijzer doet etc. door zelf klokken te maken en te tekenen. Leren is beleven!

Het gedreven team van De Wissel haalt samen met de remedial teachers het beste uit ieder kind naar boven om het toe te kunnen passen in de samenleving. Op deze manier voelt ieder kind erkenning en zijn ze trots op zichzelf: ik kan het!

Log in Ontwerp | HFCM onderwijs Realisatie | Cloudwise