Onderwijs Extra

Wie ben ik?

Beste ouders en verzorgers,
Graag stel ik me aan u voor. Ik ben Joy van der Lusdonk en inmiddels al meerdere jaren, met veel plezier, werkzaam op Basisschool de Wissel. Op maandag, donderdag en vrijdag ben ik de gehele schooldag op de Wissel . Op de overige dagen werk ik op andere scholen.
In het verleden heb ik vijftien jaar als leerkracht voor de klas gestaan. In die periode volgde ik diverse cursussen en opleidingen, zodat ik kinderen extra goed kan ondersteunen.

Wat doe ik?

Op meerdere scholen bied ik individuele leerlingen of kleine groepjes extra ondersteuning. Sommige kinderen hebben baat bij extra oefening, anderen juist extra uitdaging.
Basisschool de Wissel vindt het belangrijk dat er, naast de lessen in de klas, extra aandacht is voor kinderen die hier behoefte aan hebben. Om die reden huurt de directie mij in om leerlingen te begeleiden op het gebied van technisch lezen.
Mijn doel is niet alleen het leesniveau van de kinderen te verhogen, maar ook om het leesplezier te vergroten. Daarnaast is het voor veel kinderen prettig om af en toe individuele aandacht van de leerkracht te krijgen. Dit vergroot hun zelfvertrouwen en enthousiasme om te lezen.

Hoe werk ik?

Op de Wissel heb ik regelmatig overleg met de intern begeleiders. Zij volgen de kinderen gedurende hun schoolloopbaan en weten goed wat zij nodig hebben. Samen kijken we welke kinderen baat hebben bij extra oefening in technisch lezen. Soms is er sprake van een achterstand, maar ook kindren die op niveau lezen kunnen profiteren van extra ondersteuning.
Daarnaast heb ik intensief contact met de leerkrachten en bespreek ik met hen de voortgang van de leerlingen.
Om de tien weken worden de kinderen, die extra oefenen met lezen, getoetst. Deze toets bestaat uit twee onderdelen: woord- en tekstlezen. Op basis van de resultaten kan ik op het juiste niveau met de leerlingen aan de slag.
Tijdens de oefenmomenten oefenen de leerlingen met het lezen van losse woorden, maar ook met tekstlezen. Door herhaling oefenen ze de leescategorieën grondig. Ook trainen we met het lezen op tempo, zodat de categorieën worden geautomatiseerd.
Naast dit oefenmateriaal, zoek ik voor elke leerling aanvullend materiaal dat past bij hun niveau en behoeften. Mijn doel is dat ieder kind het technisch lezen verbetert én plezier beleeft aan het lezen!
Regelmatig maak ik een leesspel, zodat kinderen spelenderwijs oefenen met technisch lezen.
Heeft u vragen over de leesontwikkeling van uw kind? Bespreek deze eerst met de leerkracht. Zijn er daarna nog vragen, kunt u me altijd aanspreken en help ik u graag verder.

Ook wanneer u tips nodig heeft voor het samen lezen met uw kind, bent u van harte welkom!

Wat kunt u thuis doen?

Tot slot wil ik u vragen om thuis met uw kind te oefenen met lezen. Dit is niet alleen belangrijk voor de lees- en taalontwikkeling is, maar ook een heel gezellig moment samen. Ook is het erg leuk om de vooruitgang van uw kind te zien.
Het leesmoment hoeft niet lang te duren. Tien minuten per dag is al heel waardevol voor de ontwikkeling van uw kind. Let er daarbij op dat uw kind op het juiste AVI-niveau leest.
Heeft u geen geschikte boeken thuis? De bibliotheek is voor ieder kind gratis!

Samen bouwen we aan het leesplezier en de leesvaardigheid van uw kind – thuis én op school!

Log in Ontwerp | HFCM onderwijs Realisatie | Cloudwise